Voor de berekening van de bpm die bij registratie in Nederland moet worden betaald, wordt onderscheid gemaakt tussen nieuwe en gebruikte personenauto’s. Bij een gebruikte auto wordt de verschuldigde bpm verminderd door rekening te houden met afschrijving van de auto. Voor de toepassing van de wet bpm is een auto nieuw zolang deze niet of nauwelijks is gebruikt.
Een in het buitenland nieuw gekochte auto, die door de koper op buitenlands kenteken naar Nederland is gebracht en ten tijde van de aangifte bpm een kilometerstand had van 1.566 is volgens de rechtbank niet nieuw maar gebruikt. De auto had geen gebruikssporen maar was wel wat vuil. Tussen het tijdstip van registratie in Hongarije en de registratie in Nederland waren twee maanden verstreken. De rechtbank vond dat de auto na de vervaardiging meer dan niet of nauwelijks was gebruikt. Dat de koper vanaf de eerste registratie de beschikkingsmacht over de auto heeft gehad, deze auto nieuw in Hongarije heeft gekocht en zelf de kilometers om naar Nederland te komen heeft gemaakt, vond de rechtbank niet van belang voor de kwalificatie van de auto als gebruikt. Het belastbare feit is namelijk de registratie van de auto in Nederland.
Uit deze uitspraak blijkt het failliet van de bpm-wetgeving. Met weinig moeite is een besparing van duizenden euro’s aan bpm mogelijk. In dit geval ging het om een bedrag van € 3.673. Voor dat bedrag had de Belastingdienst een naheffingsaanslag opgelegd, die door de rechtbank is vernietigd.